פודקאסטים מומלצים בנושאי מודיעין

תאריך: 03/02/2021

פודקאסטים קיימים בעולם כמעט עשרים שנים, אך ההיקף והמגוון שלהם ממשיך להתרחב בשנים האחרונות. בין שלל הפודקאסטים המוקדשים כמעט לכל תחום תוכן שעולה על הדעת ניתן למצוא גם מעט כאלו המוקדשים באופן ספציפי לעולם המודיעין.
חלק מהפודקאסטים העוסקים במודיעין בארץ ובעולם מוקדשים לפרשיות היסטוריות ואחרים לאתגרי ההווה. חלקם נערכים ומוגשים על ידי יוצאי ארגוני מודיעין ואחרים על ידי חוקרים, אנשי אקדמיה, עיתונאים ועוד.
לאור הפופולריות ההולכת וגוברת של מדיה זו, ובשל היכולת להשתמש בה ככלי למידה זמין, בחרנו עבורכם ברשימה הבאה מדגם של עשרה פודקאסטים, ישראליים ואחרים. הפודקאסטים עוסקים באופן בלעדי או עיקרי בענייני מודיעין ובמספר תחומים משיקים שרלוונטיים לכל מי שמודיעין מעניין אותו (בטחון, סייבר ואפילו מודיעין עסקי).

מוזמנים להמליץ לנו על פודקאסטים איכותיים נוספים.





פודקאסטים ישראליים

אמנקאסט - הפודקאסט של אמ"ן

הפודקאסט מופק על ידי אגף המודיעין של צה"ל.
מדובר בפודקאסט חדש, יחסית, ועד כה הופקו במסגרתו 3 פרקים בלבד.
הפודקאסט מתמקד בסיפורי עבר, בעיקר בשנים הראשונות של מדינת ישראל, דרכם מוצג תפקידו של אמ"ן.

פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.

סוכן משולש – פודקאסט על מודיעין וריגול

הפודקאסט, שנכתב ומוגש ע"י ד"ר דני אורבך וד"ר אור רבינוביץ'-בץ מהאוניברסיטה העברית בירושלים, הוא בעצם קורס אקדמי בינתחומי של האוניברסיטה שנולד באמצע 2020.
הפודקאסט מתמקד בפרשיות ריגול היסטוריות, שהן חלק מההתמחות של ד"ר אורבך, אך גם מקדיש חלק מהפרקים להיכרות עם מושגי יסוד בעולם המודיעין והריגול.

פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.

סייבר סייבר

הפודקאסט המצליח והמשעשע הזה קיים קצת למעלה משנתיים. הוא מוגש על ידי עידו קינן ונועם רותם, ניחשתם נכון – אנשי סייבר...
כפי שניתן להבין מהשם, הפודקאסט מתמקד בתחום ההגנה, פרצות והאקרים, ולפי המגישים שלו – גם בתחום המאפים. הוא אינו מתמקד במודיעין דוקא, אך הנושאים שמועלים בו רלוונטיים גם לרבים מאנשי המודיעין שעוסקים בתחום הסייבר.

פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.

נטפריקס

אסף שפירא, איש מודיעין בעברו, מגיש את "הפודקאסט העברי הראשון למדע הרשתות".
הפודקאסט מכסה תחומים שונים של עולמות מדע הנתונים, סטטיסטיקה, חברה, פיזיקה, מתמטיקה ועוד, ועל הדרך מציג גם את השפעותיהם על עולמות הפוליטיקה והמודיעין.

פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.

הקונקטורים

פרק ייחודי של הפודקאסט "הקונקטורים" של ענבל פרלמן וניצן גל, שמוקדש כולו לעולם החדשנות הייחודי של השב"כ, וההשתלבות שלו באקוסיסטם של החדשנות הישראלית. בפודקאסט מתארח "עדו" (שם בדוי), שמנהל את מיזם החדשנות של השב"כ.

הפרק זמין בלינק הזה.

פודקאסטים לא-ישראליים

Intelligence Matters

הפודקאסט שייך לרשת CBS והוא מוגש על ידי מי שהיה המנהל בפועל של ה- CIA, מייקל מורל. בעברו שימש מורל כאנליסט מודיעין שעסק רבות בסיכול טרור.
בפרקים השונים של הפודקאסט מורל מדבר עם בכירים בקהילת המודיעין האמריקאית על מגוון רחב של סוגיות בתחומי המודיעין והבטחון הלאומי, סדרי עדיפויות, אתגרים מקצועיים ודילמות ניהוליות ואישיות.

פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.


The Langley Files"
תיקי לאנגלי" הוא ערוץ הפודקאסט החדש של ה- CIA שהושק לרגל יום השנה ה- 75 להקמת הארגון בשנת 2022. את הפודקאסט מנחים שני עובדים, המזוהים רק בשמות "די" ו"וולטר", והם אמורים לארח בו בכירים בסוכנות בהווה ובעבר, כמו גם היסטוריונים של ה- CIA ומומחים ממוזיאון הסוכנות. בפרק הראשון התארח המנהל הנוכחי, ביל ברנס, שהסביר כי "בדמוקרטיה שלנו, שבו יש מעט מאד אמון במוסדות, חשוב לנסות ולהסביר את עצמנו טוב ככל שניתן ולנפץ מיתוסים לגבי מעט ממה שאנחנו עושים".

פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.

War on the Rocks

זהו הפודקאסט המוביל מתוך כמה של האתר War on the Rocks. הוא מוגש על ידי ריאן אוואנס, המנכ"ל והעורך הראשי של האתר, שהיה חבר במספר Think tanks בוושינגטון ובלונדון (וגם אזרח בשירות הצבא האמריקאי באפגניסטן...).
אוואנס מארח בפודקאסט אנשי צבא, מודיעין ואקדמיה לשיחות בנושאי אסטרטגיה, הגנה ומדיניות חוץ. חלק מפרקי הפודקאסט מוקלטים בימי שיגרה בפאבים במדינות שונות בעולם - נקווה לפרקים נוספים מסוג זה בהמשך.

פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.

DIA Connections

הפודקאסט החדש יחסית של סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקאי (DIA) מוגש על ידי רוי אפשטיין ודארן גאזון החל מאמצע 2020.
הפודקאסט כולל גם שיחות עם בכירים במודיעין הצבאי האמריקאי ונוספים, אך ברוב הפרקים המיקוד אינו בדמויות אלא בנושאי עניין שונים: התידרוך היומי של הנשיא, שבויים ונעדרים, האיזור הארקטי וכו'.

פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.


Janes World of intelligence Podcasts

המאמרים והפירסומים של ג'יינס נחשבים דה-פקטו למקורות המודיעין הגלוי המקיפים והמדויקים במגוון רחב של נושאי בטחון, נשק, טרור ועוד. בשנתיים האחרונות הצטרפה גם ג'יינס לקבוצה העצומה של גופים המנגישים תכנים קיימים וחדשים באמצעות הקלטת פודקאסטים, ואלו עוסקים בכלל מגוון התחומים בהם עוסקת החברה, בדגש על שילוב אוסינט בתהליכי העבודה המודיעיניים, סיכול טרור, מעקב אחרי ארגוני טרור ברשת, מודיעין משולב, איומים חדשים ועוד. 


פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.

NextGov

הפודקאסט מופק על ידי NextGov, גוף חדשות ומחקר העוסק בממשק שבין IT וממשל, ובאופן שבו חדשנות וטכנולוגיה משפיעות על פעילות סוכנויות הממשל השונות.
הפודקאסט אינו ממוקד בלעדית במודיעין או בגופים הבטחוניים, אך נוגע באופן מקצועי ומעמיק בטכנולוגיות מתפתחות ובאופן בו הן משפיעות על המגזר הציבורי בכלל ועל גופי בטחון בפרט.

פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.

Inside the FBI

הפודקאסט מופק ומוגש מאז אמצע 2020 על ידי היחידה לקשר עם הציבור של ה- FBI. בסדרה של פרקים קצרים ובהירים מאד מוצגים גם אירועי עבר עימם התמודד הארגון וגם אתגרים עדכניים שלו, דוגמת איום הטרור הפנימי ששינה את פניו וכיצד יכול הציבור לסייע באיתור סימנים מעידים המצביעים על התפתחות איום כזה. אורך הפרקים עד 15 דקות והם כוללים גם תימלול מלא של הדברים הנאמרים בהם.

פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.

Security Intelligence

הפודקאסט הוא של חברת IBM ומוגש על ידי פאם קוב ודייויד מולטון, כחלק מכלל פעילות המדיה של החברה בתחום הגנת הסייבר.
הפודקאסט מתמקד בתעשיית הגנת הסייבר, אך לצד פרקים העוסקים באתגרים מודיעיניים וטכנולוגיים אפשר למצוא גם פרקים העוסקים בנושאים נוספים כמו גיוון מגדרי בעולם הסייבר, הטיות של מערכות בינה מלאכותית ונושאים נוספים שרלוונטיים לאנשי מודיעין.

פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.

Spycast

זהו הפודקאסט השבועי של The International Spy Museum בוושינגטון. את הפודקאסט מגיש ההיסטוריון והאוצר של המוזיאון, אנדרו האמונד.
חלק ניכר מפרקי הפודקאסט עוסקים בפרקי עבר של המודיעין האמריקאי בפרט ועולם הריגול והמודיעין בכלל. לצידם אפשר למצוא גם פרקים על אתגרי הריגול והריגול הנגדי בעידן הנוכחי ואף פרקים על עתיד המודיעין.

פרקי הפודקאסט זמינים בלינק הזה.

Darknet Diaries

ג'ק רייסיידר, איש מודיעין לשעבר, התחיל להקליט את פרקי הפודקאסט מכיון שלא מצא אף פודקאסט שעסק באופן עיקרי בעולם הדארקנט.
לאור זאת, הפודקאסט עוסק בעיקר בצד האפל של האינטרנט, האקרים, האקטיויזם פשעי סייבר ופעילות חשאית של ממשלות. הפודקאסט מתאפיין בהגשה יצירתית ובחירת נושאים המשלבת אתגרים עדכניים ואירועים חריגים ומעניינים.

פרקי הפודקאסט זמינים כאן.

 

אולי יעניין אתכם לקרוא גם